Soms zijn er mensen waarvan we meteen zeker weten dat ze een ideale match met Multitude zijn. En onze (tweede) Lisa is daar precies zo eentje van. Als voormalig creative lead en partner bij Lava waren we al ontzettend onder de indruk van haar werk, en als collega’s zijn we gefascineerd door haar creatieve proces, vernieuwende werk en enthousiaste energie. Op dit moment werkt ze naast haar eigen zelfstandige onderneming parttime als creative lead bij ons. Hoog tijd om nader kennis te maken!
Nóg een Lisa in ons team, wij kunnen ons geluk niet op! Kan je ons wat meer vertellen over hoe je bij ons terecht bent gekomen?
In 2014 begon ik als creative bij Lava, en werd daarna al snel partner. Hoe leuk! Ik kan de functie moeilijk omschrijven, maar het kwam er op neer dat ik eigenlijk twee petten op had: die van ondernemer en die van creative. Zo ontwikkelde ik concepten voor verschillende merken en rolde de items – digitale producten, identiteiten, ervaringen, alles eigenlijk – daarna uit. Maar ik zat ook bij de KVK, nam mensen aan en ontwikkelde een visie. Een ontzettend leuke en snelle leerschool, maar ik merkte dat het wel lastig werd om twee functies te combineren. Ik wil in mijn creatieve proces totale vrijheid, geen hokjes, kaders of grenzen – echt ruimte om mijn brein los te laten. Dat is lastig als ondernemer, want je moet bijvoorbeeld altijd rekening houden met een budget. Toen heb ik besloten om verder te gaan als creative freelancer, totdat Nick (creative director en co-founder) daar een (klein) stokje voor kwam steken. Na een aantal projecten waarin we ontzettend fijn hebben samengewerkt, werk ik nu twee dagen per week vast bij Multitude en de rest voor mezelf. Een ideale combi waarbij ik in een team met super leuke mensen tot te gekke plannen kan komen, maar ook projecten heb waar ik zelf helemaal los op kan gaan.
Klinkt als een ideale combinatie. Zijn er nog dingen die je als ondernemer bij Lava hebt geleerd die je toepast als creative?
Ik heb geleerd dat het heel moeilijk is om een objectief beeld te schetsen van je eigen organisatie wanneer je er helemaal in ondergedompeld bent. Daarom kan ik klanten ook altijd aanraden een externe partij in te huren. Het is de ultieme spiegel wanneer iemand gaat tornen aan die ‘heilige’ visie en missie die je ooit hebt opgesteld. Zo stap je even uit die bubbel en kan je met een frisse blik naar jezelf kijken. Precies daarom vind ik het ook fijn om deze combinatie nu te hebben, elke ontwerper vindt het vreselijk moeilijk om hun eigen website te ontwerpen. In een team kan je geïnspireerd raken door hoe andere breinen in elkaar zitten, simpel gezegd haha.
Haha. En hoe zit jouw brein dan in elkaar tijdens een creatief proces? Wat vind je er zo leuk aan?
In de kern heeft het denk ik te maken met ‘problemen’ oplossen. En als je dan het oergevoel van de mens neemt – dat het bevredigend is om iets op te lossen – dan is dat denk ik waar creativiteit om draait. Ik kan dus de hele dag door middel van creativiteit super kleine tot ingewikkelde grote problemen oplossen. Is het me gelukt? Dan voelt dat als een heel rijtje uitroeptekens achter elkaar (zo dus: !!!!!!!!!!!!). En als het ik dan óók nog eens oplos op een manier die mezelf en anderen verrast… dat is geweldig. Zo hou ik er van om buiten de design box te denken, en continu geïnspireerd te raken door alledaagse dingen om me heen. De wereld als geheel – en zo ook de wereld van branding/design – is in mijn ogen véél interessanter als we oude aannames, tradities, hokjes en gewoontes achter ons laten. Van mij mogen merken veel meer Billie Eilish zijn. Vandaag een manga skatergirl, morgen een sexvamp. En dat dat kan binnen één persoon, één identiteit, één merk. Identiteit is een on-going project met veel verschillende mogelijke uitkomsten.
Helemaal mee eens! Zijn er nog opdrachtgevers waar je dit heel graag mee zou willen uitwerken?
Een van de grootste redenen waarom ik bij jullie wilde werken waren de opdrachtgevers: ik wil mijn tijd alleen maar steken in dingen waar ik achter sta. Ik geloof echt in een betere, inclusievere wereld en de opdrachtgevers bij Multitude voldoen stuk voor stuk aan deze eisen. Maar als ik toch iets moet zeggen… ik zou graag een grote Pride campagne willen ontwerpen voor een stad, en dan het liefst in een land waar dat nog hard nodig is, guerilla-stijl zelfs als het moet. En oke, als guilty pleasure zou ik graag voor Ajax aan de slag willen – ik wil zo graag een keer dat tenue ontwerpen en er gewoon een heel merk van maken a la FC Barcelona haha.
Begrijpelijk, want Ajax is natuurlijk de beste club van Nederland! (Niet iedereen binnen Multitude is het hier mee eens). Fijn dat je er bent Lisa!
Ook voor verschilmakers werken?
Multitude is altijd op zoek naar nieuw talent. Wil je ook werken voor opdrachtgevers die werken aan een betere wereld? Laat ons weten waarom we ons werk nog beter kunnen doen met jou aan boord.
Bekijk vacatures